Cara Untuk Membetulkan WhatsApp Tidak Memuat Turun Media Pada Android

Jika anda pengguna Whatsapp, anda mungkin pernah mengalami masalah di mana aplikasi tidak dapat memuat turun media. Masalah ini sangat menjengkelkan, terutamanya jika anda menerima gambar yang sangat penting. Oleh itu, dalam artikel ini, kami akan membincangkan beberapa cara mudah untuk memperbaiki masalah ini.

Cara Untuk Membetulkan WhatsApp Tidak Memuat Turun Media  Pada Android

1. Memeriksa sambungan internet

Pastikan telefon anda mempunyai sambungan internet yang stabil. Anda boleh mencuba untuk membuka laman web atau menggunakan aplikasi lain untuk memastikan sambungan internet berfungsi dengan betul.

2. Periksa Simpanan Telefon Anda

Anda tidak boleh memuat turun fail dari WhatsApp dan aplikasi lain jika anda tidak mempunyai ruang yang mencukupi di dalam telefon anda.

Buka aplikasi Pengurus Fail dan periksa berapa banyak ruang simpanan percuma yang ada pada telefon anda. Sebagai alternatif, anda juga boleh pergi ke Tetapan> Mengenai telefon (ini akan berbeza-beza dari telefon ke telefon) atau cari simpanan di bar carian dalam aplikasi Tetapan.

3. Periksa Kebenaran Simpanan/Media

Jika WhatsApp tidak mempunyai akses ke simpanan atau foto di telefon, anda akan mendapat mesej ralat apabila cuba menyimpan fail media. Dalam kes ini, anda perlu memberikan kebenaran simpanan pada WhatsApp.

Untuk memberikan akses WhatsApp ke simpanan anda, ikuti langkah-langkah berikut. Namun, ingat bahawa prosedur ini akan berbeza bergantung pada telefon anda.

Pergi ke Tetapan> Aplikasi> Pengurus aplikasi> WhatsApp> Kebenaran aplikasi> Simpanan dan klik Benarkan.

4. Paksa Henti WhatsApp

Apabila sesuatu aplikasi terperangkap atau beberapa ciri-cirinya tidak berfungsi dengan betul, memaksa henti aplikasi adalah cara yang berkesan untuk menghilangkan rintangan.

Akses tetapan telefon anda dan klik Aplikasi> Pengurus aplikasi. Kemudian, pilih WhatsApp dari senarai aplikasi yang ada. Akhir sekali, ketik ikon Paksa Henti dan pilih OK pada pengesahan.

5. Mulakan Semula Telefon Anda

Menghidupkan semula telefon anda juga boleh membantu menyelesaikan kecacatan perisian seperti WhatsApp gagal memuat turun media. Matikan telefon dan apabila ia kembali hidup, periksa sama ada anda dapat menyimpan foto dan video di WhatsApp.

6. Periksa Adakah WhatsApp Tidak Berfungsi

Sekiranya anda mengalami masalah memuat turun media pada WhatsApp, adalah penting untuk memeriksa sama ada WhatsApp sedang mengalami masalah. Anda boleh menggunakan laman web DownDetector untuk memeriksa sama ada terdapat gangguan WhatsApp. Jika terdapat gangguan, maka tiada apa yang dapat dilakukan selain menunggu sehingga masalah diselesaikan oleh pihak WhatsApp.

7. Kemas Kini WhatsApp ke Versi Terkini

Jika masalah memuat turun media pada WhatsApp berterusan, mungkin ia disebabkan oleh kecacatan pada versi WhatsApp anda. Pastikan aplikasi WhatsApp anda dikemas kini ke versi terkini. Jika terdapat kemas kini yang tersedia, muat turun dan pasang kemas kini tersebut pada telefon anda. Selepas mengemas kini WhatsApp anda, cuba muat turun semula media pada aplikasi dan lihat sama ada masalah telah diselesaikan.

8. Periksa Tarikh dan Masa Pada Telefon Anda

Pastikan tarikh dan masa pada telefon anda disetkan dengan betul. Periksa sama ada tarikh dan masa pada telefon sama dengan zon waktu tempatan anda. Jika tarikh atau masa pada telefon anda salah, WhatsApp mungkin tidak dapat memuat turun media.

9. Set Semula Tetapan Rangkaian Anda

Jika semua kaedah yang telah dibincangkan sebelum ini gagal, anda boleh cuba menetapkan semula tetapan rangkaian. Tetapan rangkaian yang tidak betul mungkin menghalang WhatsApp daripada memuat turun media dengan betul. Anda boleh menetapkan semula tetapan rangkaian dengan mengakses bahagian tetapan pada telefon, kemudian cari pilihan “Set Semula Tetapan Rangkaian” dan klik pada butang “Set Semula” atau “Reset”. Selepas menetapkan semula tetapan rangkaian, cuba muat turun semula media pada WhatsApp dan lihat sama ada masalah telah diselesaikan.

10.  Pasang semula WhatsApp

Jika anda telah mencuba semua kaedah di atas dan masih tidak dapat memuat turun fail media di WhatsApp, maka pilihan terakhir adalah untuk memasang semula aplikasi.

Untuk berbuat demikian, pergi ke Tetapan telefon, kemudian ke Aplikasi atau Pengurus Aplikasi, cari WhatsApp dari senarai aplikasi yang dipasang, dan alih keluar aplikasi tersebut. Setelah dipadamkan, pergi ke Google Play Store, cari WhatsApp, muat turun dan pasang versi terkini aplikasi tersebut.

  1. WhatsApp Messenger

    WhatsApp Messenger

    Aplikasi komunikasi yang lengkap dan percuma ini telah mendapat populariti di seluruh dunia dan telah menjadi bentuk komunikasi utama untuk jutaan orang, meninggalkan panggilan tradisional dan hampir membawa kepada kepupusan penghantaran SMS. Pengguna boleh bersembang, hantar video, imej dan nota audio kepada kenalan termasuk nombor antarabangsa, tanpa sebarang caj tambahan, menyesuaikan aplikasi dan terima pemberitahuan apabila mesej masuk. Pengguna juga boleh gunakan ciri “Status” untuk berkongsi momen harian.

Cara Menggunakan Telegram Tanpa Nombor Telefon
Cara Menggunakan Telegram Tanpa Nombor Telefon

Di zaman digital ini, privasi adalah kebimbangan utama bagi ramai pengguna internet. Walaupun Telegram adalah aplikasi pesanan yang popular dan terkenal dengan ciri-ciri keselamatannya, ia biasanya memerlukan nombor telefon untuk pendaftaran. Namun, tahukah anda bahawa terdap…

Cara Membuat dan Mengurus Acara di WhatsApp
Cara Membuat dan Mengurus Acara di WhatsApp

WhatsApp mempunyai ciri baharu untuk menyelaraskan proses perancangan iaitu Acara. Dalam catatan blog ini, kami akan membimbing anda tentang semua yang perlu ketahui tentang membuat dan mengurus acara secara terus dalam sembang kumpulan WhatsApp. Cara Membuat dan Mengurus Aca…

Cara Mengunci dan Menyembunyikan Sembang WhatsApp Individu
Cara Mengunci dan Menyembunyikan Sembang WhatsApp Individu

Melindungi privasi anda di WhatsApp adalah penting. Ketahui cara mengunci dan menyembunyikan sembang individu untuk memastikan perbualan anda selamat dan jauh daripada mengintip. Panduan ini akan membimbing anda melalui langkah-langkah untuk meningkatkan keselamatan sembang d…

Cara Memulihkan Sejarah Panggilan WhatsApp yang Dipadamkan
Cara Memulihkan Sejarah Panggilan WhatsApp yang Dipadamkan

Pernahkah secara tidak sengaja memadamkan sejarah panggilan daripada seseorang yang perlu dihubungi, menyebabkan anda terkial-kial mencari jalan untuk mendapatkannya semula. Malangnya, tidak seperti beberapa aplikasi lain, WhatsApp tidak menawarkan cara terbina dalam untuk me…