Apa itu Rooting & Cara Root Android Anda

Apakah Maksud Rooting?

Jika anda pernah mendengar tentang istilah ‘root‘ untuk peranti Android, anda mungkin tertanya-tanya tentangnya. Ringkasnya, root peranti memberikan anda akses sepenuhnya kepada hampir semua perkara. Anda boleh overclock pemproses, melaras perisian tegar, memasang aplikasi tertentu yang hanya boleh gunakan jika peranti telah di-root, mencipta pelayar selamat dan banyak lagi.  Jika anda tahu apa yang anda lakukan, maka lebih banyak perkara boleh dibuat selepas peranti anda di-root.

Kemungkinan Bahaya Rooting

Walau bagaimapun, terdapat risiko apabila melakukan rooting pada peranti anda. Jaminan peranti mungkin terbatal dan mungkin juga akan merosakkan peranti anda. Ia juga boleh menjadikan peranti anda lebih terdedah kepada risiko keselamatan. Secara amnya, proses root sebenarnya sangat mudah, tetapi apa yang anda mungkin lakukan selepas itulah yang boleh menyebabkan terjadinya risiko. Jadi, jika anda ingin mengetahui cara melakukan rooting yang betul, teruskan membaca.

Cara Root Peranti Anda

Pertama sekali, pastikan anda membuat sandaran keseluruhan peranti anda, dengan cara ini sekurang-kurangnya anda tidak akan kehilangan semua data anda jika sesuatu berlaku. Selain itu, anda perlu mengetahui bahawa kaedah berikutnya tidak akan berhasil jika telefon pintar atau tablet Android anda menggunakan Android 5.1 atau lebih tinggi.

Setelah membuat sandaran peranti anda, pastikan bateri peranti dicas penuh. Kemudian, cari dan buka ‘Tetapan‘ dan ikut langkah berikut:

  • Ketik ‘Perihal Telefon’dan cari ‘Nombor Binaan’.
  • Ketik pada ‘Nombor Binaan’sebanyak tujuh kali dan ‘Pilihan Pembangun’ akan mucul pada halaman utama ‘Tetapan’ anda.
  • Ketik ‘Pilihan Pembangun’(Anda perlu menekan kembali untuk keluar daripada menu ‘Perihal Telefon’) dan tandakan kotak untuk mendayakan ‘USB Debugging’ dan ‘OEM Unlocking’

Memandangkan anda telah menyediakan peranti, kita boleh mulakan dengan proses sebenar rooting. Terdapat beberapa pilihan yang anda boleh muat turun, tetapi yang paling mudah dan ringkas adalah TowelRoot. Anda perlu membenarkan peranti anda memasang aplikasi daripada sumber yang tidak diketahui di ‘Tetapan’ anda. Ikuti pautan ini dan klik simbol di tengah halaman.

Setelah dipasang, buka aplikasi dan ikut arahan. Ia tidak akan mengambil masa yang lama dan jika semuanya berjalan dengan lancar, peranti anda sepatutnya di-root.  Anda boleh memuat turun aplikasi yang dinamakan Root Checker. Aplikasi ini akan memberitahu anda jika peranti anda telah berjaya di-root.

Sekarang, anda mungkin mendapati peranti anda berjalan sama seperti biasa kecuali kini anda boleh melakukan apa sahaja yang terbatas sebelum ini. Google beberapa idea tentang apa yang boleh dilakukan setelah peranti di-root. Cuma, anda perlu berhati-hati dengan semua perubahan yang mungkin dibuat kerana boleh menyebabkan peranti anda ‘Bricking‘, menjadikannya tidak dapat berfungsi lagi.

Jika idea meningkatkan hayat bateri anda, overclocking atau underclocking pemproses, memasang aplikasi di-root sahaja, menamatkan perisian remeh dan meningkatkan prestasi peranti anda boleh membuatkan anda teruja, jadi rooting adalah sesuatu yang anda cari.  Jika anda merasakan ‘Ah, terlalu rumit…’, mungkin ianya bukan untuk anda.

Cara Menyiarkan Video yang Lebih Panjang di Instagram
Cara Menyiarkan Video yang Lebih Panjang di Instagram

Adakah anda ingin berkongsi video yang lebih panjang di Instagram tetapi tidak tahu bagaimana caranya? Sama ada anda ingin memuat naik tutorial, vlog, atau apa-apa kandungan yang lebih panjang, Instagram menawarkan beberapa cara untuk menyiarkan video yang lebih panjang. Beri…

Langkah-Langkah Menambah Kapsyen pada TikTok
Langkah-Langkah Menambah Kapsyen pada TikTok

Dalam dunia TikTok, di mana video berbentuk pendek berkuasa, kapsyen boleh menjadi perbezaan antara yang viral dan tidak. Tetapi jangan risau, menambah kapsyen pada TikToks anda sangat mudah dan kami akan kongsikan caranya sekarang. Anda juga mungkin berminat untuk mengetahui…

Cara Membuat dan Mengurus Acara di WhatsApp
Cara Membuat dan Mengurus Acara di WhatsApp

WhatsApp mempunyai ciri baharu untuk menyelaraskan proses perancangan iaitu Acara. Dalam catatan blog ini, kami akan membimbing anda tentang semua yang perlu ketahui tentang membuat dan mengurus acara secara terus dalam sembang kumpulan WhatsApp. Cara Membuat dan Mengurus Aca…

Cara Menyembunyikan Akaun TikTok anda pada Android
Cara Menyembunyikan Akaun TikTok anda pada Android

TikTok, aplikasi yang terkenal dengan video bentuk pendek yang viral. Ia juga membolehkan anda mengawal kehadiran di dalam aplikasi tersebut. Kami akan menunjukkan kepada anda cara menyembunyikan akaun TikTok anda pada Android dalam beberapa langkah sahaja! Baca juga langkah-…