Apa itu fail APK dan cara memasangnya menggunakan AndroidOut?

Jika anda menggunakan peranti Android, anda mungkin pernah mendengar tentang sesuatu yang dipanggil fail APK. Anda mungkin juga tertanya-tanya tentangnya. Nah, jangan risau, kerana saya akan menerangkan tentang apa itu fail APK dan cara memasangnya pada peranti anda menggunakan AndroidOut di bawah.

Apa itu fail APK?

Fail APK hanyalah istilah untuk jenis fail tertentu. Sebagai contoh, jika anda menggunakan komputer desktop, anda akan biasa dengan jenis fail .exe yang membenarkan program dan fail dipasang ke dalam komputer anda. Fail APK juga berfungsi dengan cara yang sama. Ia mengandungi semua maklumat yang diperlukan untuk memasang aplikasi atau permainan pada peranti Android anda.

Mengapa saya perlu memasang fail APK sedangkan saya boleh menggunakan Google Play?

Gedung Google Play ialah cara paling selamat untuk memasang aplikasi pada peranti anda. Namun, ia bukanlah sentiasa lancar dan tanpa masalah. Kadangkala, anda perlu menunggu beberapa minggu atau bulan untuk kemas kini baharu dikeluarkan di Play Store, atau mungkin juga anda tinggal di negara atau kawasan di mana anda tidak dapat mengakses Gedung Google Play. Sesetengah pembangun juga membocorkan aplikasi mereka lebih awal sebelum diterbitkan di Play Store.

Dalam keadaan ini, anda perlu menggunakan APK. Dengan memintas Play Store, anda akan dapat mengakses terus aplikasi atau permainan lebih awal atau ‘turun taraf’ ke versi terdahulu jika kemas kini bermasalah atau sering mengalami ranap.

Bagaimana cara untuk memasangnya?

Memasang APK menggunakan AndroidOut adalah sangat mudah. Sebelum melakukan apa-apa, pertama sekali anda perlu melaraskan tetapan pada peranti untuk membolehkan memasang aplikasi daripada sumber pihak ketiga. Untuk melakukannya, anda perlu navigasi ke “Tetapan” –> “Keselamatan” –> dan tandakan pada “Sumber Tidak Diketahui” bagi membenarkan peranti anda memasang fail APK.

Setelah melakukannya, anda perlu mencari dan mengetik mana-mana aplikasi atau permainan di laman web kami. Halaman yang mengandungi maklumat penuh tentang aplikasi bersama dengan beberapa pilihan pemasangan yang lain akan dipaparkan.  Anda akan menemui pilihan untuk menghantar pautan ke e-mel anda, terus ke Play Store atau muat turun secara terus APK untuk aplikasi tersebut.

Jika anda baru pertama kali menggunakan AndroidOut, memilih pilihan e-mel ialah cara terbaik untuk sekaligus mendaftar surat berita kami supaya anda dapat mengetahui berita terkini dan terhebat tentang aplikasi yang lain, serta sebarang tawaran istimewa atau maklumat menarik. Jika Jika tidak, ketik pada pilihan ketiga (Muat Turun fail APK Selamat).

APK akan dimuat turun ke peranti anda dengan syarat anda telah menukar tetapan supaya memasang aplikasi daripada sumber yang tidak diketahui. Anda akan dapat memasangnya serta-merta. Setelah dimuat turun, pergi ke muat turun anda, ketik pada APK dan ketik “Ya”. Tunggu sebentar sehingga proses pemasangan selesai.

Itu sahaja. Ianya sangat mudah dan anda boleh memulakan pengembaraan yang menakjubkan dalam sekelip mata, tanpa perlu berurusan melalui Gedung Google Play.

Cara Mengosongkan Cadangan Carian Instagram
Cara Mengosongkan Cadangan Carian Instagram

Kita semua pernah merasainya. Anda membuka Instagram untuk mencari inspirasi pakaian yang sempurna, tetapi bar carian dipenuhi dengan carian semalam atau nama selebriti yang tersilap eja secara tidak sengaja. Panduan ini akan menunjukkan kepada anda dengan tepat cara mengoson…

Cara Muat Turun Mesej Suara dari Telegram
Cara Muat Turun Mesej Suara dari Telegram

Telegram menawarkan pelbagai ciri, dan antaranya ialah keupayaan untuk menghantar mesej suara pada perbualan. Tetapi bagaimana jika anda mahu menyimpan mesej suara tersebut di luar aplikasi? Kami ada caranya. Baca juga cara mengosongkan kac Telegram pada peranti Android. Cara…

Cara Menambah Butang Hubungi di Instagram
Cara Menambah Butang Hubungi di Instagram

Permudahkan orang ramai menghubungi anda di Instagram dengan menambahkan butang Hubungi pada profil. Butang ini membantu pengikut atau pelanggan menghantar mesej kepada anda dengan cepat. Jika anda pemilik perniagaan, pencipta atau sesiapa sahaja yang ingin mudah diakses di I…

Cara Menghantar Mesej kepada Berbilang Kenalan di WhatsApp
Cara Menghantar Mesej kepada Berbilang Kenalan di WhatsApp

WhatsApp adalah pilihan kita untuk komunikasi harian. WhatsApp membolehkan komunikasi segera dengan rakan dan rakan sekerja. Ramai orang bergelut untuk menghantar mesej kepada banyak kenalan sekaligus. Jangan risau! Artikel ini akan menunjukkan kepada anda cara untuk WhatsApp…

Cara Memuat Turun Audio dari Instagram
Cara Memuat Turun Audio dari Instagram

Instagram bukan sekadar tentang berkongsi gambar dan video; ia juga merupakan tempat untuk menemui muzik dan klip audio yang baru. Sama ada ia lagu yang menarik di dalam siaran atau potongan podcast, Instagram menawarkan pelbagai kandungan audio yang pengguna ingin simpan unt…